Peremajaan laser pecahan

Proses untuk peremajaan kulit pecahan

Peremajaan laser pecahan adalah salah satu jenis prosedur kosmetik yang paling berkesan untuk memerangi perubahan kulit yang berkaitan dengan usia.

Berkat prosedur ini, anda dapat menyingkirkan tanda-tanda penuaan yang jelas tanpa pembedahan.

Kaedah ini mempunyai ciri, indikasi dan kontraindikasi yang tersendiri.

Sebelum melakukan prosedur, perlu berjumpa pakar.

penerangan

Peremajaan wajah laser fraksional adalah teknik terapi alat moden yang bukan sahaja dapat memulihkan kulit tetapi juga menyembuhkannya.

Terima kasih kepada kesan pancaran laser, mungkin berlaku pada lapisan kulit yang dangkal dan dalam. Apabila aliran haba diterapkan, pengaktifan proses regenerasi pada tahap sel ditentukan.

Semasa prosedur, mata pesakit memakai kacamata pelindung khas.

Mereka diperlukan agar kilatan cahaya tidak merosakkan retina semasa operasi laser. Lebih baik mata anda ditutup di bawah cermin mata.

Untuk melakukan manipulasi, pakar menggunakan alat laser yang dilengkapi dengan photocells yang terlibat secara langsung dalam pembentukan array laser.

Penembusan sinar suhu tinggi menyebabkan sebilangan sel menguap dan kerosakan kulit kecil.

Bahagian struktur sel yang tidak terjejas terbelah dengan cepat, yang membantu menyembuhkan kerosakan mikro dalam masa sesingkat mungkin. Ini seterusnya membantu mewujudkan kesan mengangkat yang dapat dilihat oleh mata kasar.

Penting!Apabila terkena sinar laser, ia juga memicu proses regenerasi, pengeluaran semula jadi kolagen dan serat elastin. Terdapat juga peningkatan dalam peredaran mikro sistem limfatik dan peredaran darah.

Berkat proses seperti itu, epidermis disegarkan, garis ekspresi dilicinkan, dan yang lebih dalam menjadi kurang ketara.

Jenis-Jenis

Bergantung pada kedalaman pendedahan, peremajaan kulit laser pecahan terbahagi kepada dua kaedah.

ablatif

Dengan teknik ini, sinar laser hanya menyentuh lapisan kulit yang dangkal, yang menghilangkan tanda-tanda perubahan berkaitan dengan usia yang kelihatan secara langsung dari luar. Taktik ini sering digunakan untuk menghilangkan kedutan halus yang baru mula muncul.

Harus diingat bahawa kaedah peremajaan ini tidak berbeza dalam jangka masa hasil yang diperoleh. Untuk mengekalkan kesan yang dicapai, prosedur mesti dilakukan secara berkala.

Tidak ablatif

Laser menyentuh lapisan kulit yang dalam. Dalam kes ini, bahagian atas kulit tidak tersentuh. Dalam kes ini terdapat kemas kini dari dalam yang membolehkan anda menyimpan hasilnya selama mungkin.

Penting!Penggunaan teknik peremajaan ini menghasilkan sejumlah besar elastin dan kolagen, yang dalam waktu singkat membantu meningkatkan keanjalan kulit.

Sekiranya kita mengambil kira jenis laser yang digunakan, pecahan pecahan boleh menjadi seperti berikut.

CO2

Panjang gelombang ialah 10. 6 mikrometer. Pemusnahan tepat pada masanya sel epidermis yang tidak diingini ditentukan. Berkat sinaran ini, air dalam tisu menjadi cepat panas.

Terhadap latar belakang penyejatannya, struktur sel zon pemutihan musnah. Pada masa yang sama, integriti kulit di sekitar kawasan ini tidak terganggu. Kaedah ini memulihkan kawasan yang rosak kerana tinggal sel sihat di kawasan berhampiran.

TANDA

Teknik ini menggunakan laser karbon dioksida yang panjang gelombangnya tidak melebihi 10. 6 mikrometer. Pemusnahan struktur yang tidak diingini berlaku secara terpilih. Dalam kes ini, perlu dipertimbangkan saat kawasan yang rosak bergantian dengan kawasan yang berfungsi normal. Hasilnya, pembentukan sejenis kisi dijumpai.

Petunjuk

Sebagai peraturan, pada usia yang lebih matang, proses metabolik menjadi perlahan, kulit menerima lebih sedikit nutrien dan menjadi lemas dan kendur sebagai hasilnya. Di samping itu, dengan latar belakang atrofi bertahap struktur vaskular dan selular, jerat berkerut muncul. Untuk mengatasi masalah tersebut, para pakar mengesyorkan menggunakan peremajaan wajah laser pecahan.

Walau bagaimanapun, prosedur ini ditunjukkan bukan hanya untuk menghilangkan tanda-tanda penuaan, tetapi juga untuk mengelakkan keadaan seperti:

  • Tanda regangan pada bahagian muka;
  • Parut tisu;
  • pembentukan rangkaian vaskular yang ketara;
  • liang yang diperbesar;
  • Pigmentasi;
  • kesan jerawat;
  • lipatan rata dan tiruan.

Di samping itu, teknik ini dilihat sebagai alternatif untuk menegangkan kulit.

Kontraindikasi

Laser pecahan mempunyai batasan tersendiri di mana manipulasi tidak dapat dilakukan. Kontraindikasi tersebut merangkumi keadaan patologi berikut:

  • proses keradangan di kawasan muka;
  • Lesi epidermis asal kulat atau berjangkit;
  • Sejarah kejang epilepsi;
  • Penyakit kardiovaskular;
  • peningkatan kekeringan kulit;
  • Phlebeurysm;
  • neoplasma malignan;
  • patologi herpetik yang semakin teruk;
  • Kecenderungan untuk mengembangkan reaksi alahan;
  • didiagnosis asma bronkial;
  • penyakit saraf.

Juga, penggunaan teknik seperti itu dilarang semasa kelahiran anak dan menyusu.

Perlu diingatkan bahawa sekatan yang disenaraikan adalah tertakluk kepada syarat. Dengan kata lain, jika ada satu atau lebih daripadanya, pakar mesti menilai semua risiko yang mungkin dihadapi oleh pelanggan.

latihan

Agar prosedur kosmetik berjaya seperti yang mungkin dan dengan komplikasi minimum, anda perlu mempersiapkannya dengan betul.

Selamat mengetahui!Pertama sekali, anda perlu mengunjungi jurusolek yang akan menilai keadaan kulit wajah, menolak kemungkinan kontraindikasi dan memberikan cadangan tertentu.

Anda perlu meninggalkan mandian, sauna dan solarium selama 3-4 minggu. Dilarang dan disamak di bawah sinar matahari terbuka. Sebelum keluar, perlu menggunakan krim pelindung khas pada wajah anda.

Tidak kurang pentingnya adalah penolakan untuk mengambil ubat-ubatan tertentu, terutama antibiotik dan ubat-ubatan yang menipiskan cairan darah. Dalam kes ini, doktor akan menasihati anda untuk mula mengambil ubat kumpulan antiherpes.

Tiada prosedur lain yang mencederakan epidermis harus dilakukan 14 hari sebelum tarikh peremajaan pecahan yang dijangkakan.

pelaksanaan

Proses meremajakan kulit wajah berlaku dalam beberapa langkah. Pertama sekali, pakar menyediakan kulit untuk manipulasi selanjutnya. Untuk tujuan ini, permukaan epidermis dibebaskan dari sisa-sisa kosmetik hiasan, kotoran, habuk dan sebum. Kemudian integumen dirawat dengan antiseptik.

Penting!Seterusnya, krim dengan kesan anestetik digunakan, yang mesti disimpan selama 40-60 minit.

Setelah anestetik berlaku, gel sentuhan tersebar di permukaan wajah, yang membantu sensor meluncur dengan lancar dan sekata.

Pemprosesan dilakukan dengan hujung alat dalam garis lurus ke arah yang berbeza. Lekapannya boleh terdiri daripada pelbagai ukuran. Anda boleh bekerja hingga dua sentimeter persegi kawasan masalah dalam satu hantaran.

Pada peringkat akhir, jurusolek menghilangkan sisa gel kontak dan menggunakan krim yang menenangkan.

Dari segi jangka masa, sesi berlangsung rata-rata tidak lebih dari 20 minit. Prosedur seterusnya dapat dilakukan dalam 21-30 hari paling awal.

Penjagaan selepas

Dalam beberapa hari pertama, kulit harus dirawat dengan salap khas berdasarkan panthenol. Akibatnya, kerosakan mikro cepat sembuh. Di masa hadapan, anda boleh beralih ke pelembap yang mengandungi asid hyaluronik.

Selamat mengetahui!Lebih baik mencuci muka dengan air suam selama 14 hari. Agar kulit tidak terdedah kepada panas yang kuat, anda tidak boleh mengunjungi sauna dan tempat mandi untuk jangka masa yang sama.

Anda juga tidak perlu pergi ke luar sehingga anda menggunakan pelindung matahari dengan SPF sekurang-kurangnya 50 pada kulit anda. Ini menghalang penampilan pigmen.

Kemungkinan akibat dan komplikasi

Peremajaan laser pecahan boleh memberi kesan sampingan. Biasanya, dalam kebanyakan kes, keadaan seperti itu adalah kebiasaan dan hilang sendiri dalam beberapa hari.

Akibat yang paling biasa adalah kemunculan sindrom kesakitan yang ketara di tempat yang terdedah kepada sinar laser. Kemunculan kemerahan, bengkak, mengelupas, parut dan bintik-bintik usia tidak dapat dikesampingkan.

Selamat mengetahui!Selalunya reaksi alergi berlaku selepas prosedur, yang disertai dengan rasa gatal dan sensasi terbakar. Ini menunjukkan bahawa pesakit mempunyai intoleransi terhadap komponen tertentu yang termasuk dalam komposisi ubat yang digunakan.

Hasil daripada pembebasan limfa, kerak mula terbentuk di permukaan. Sekiranya anda tidak mencuba menyingkirkannya sendiri, yang boleh menyebabkan berlanjutannya tempoh pemulihan.

Apabila hasil akhirnya dapat dilihat

Perlu sekitar 6 bulan untuk memperbaharui kulit sepenuhnya, selepas itu kesan yang diinginkan akan menjadi jelas. Hasil yang dicapai berlangsung rata-rata 5 tahun.

kelebihan dan kekurangan

Pertama sekali, apabila kita membincangkan aspek positif prosedur, perlu diperhatikan bahawa peremajaan laser pecahan sesuai untuk semua jenis kulit. Manfaatnya merangkumi jurusolek dalam tempoh pemulihan yang singkat, pemeliharaan jangka panjang kesan yang dicapai dan keupayaan untuk menyelesaikan kebanyakan masalah yang berkaitan dengan perubahan yang berkaitan dengan usia.

Penting!Kekurangan termasuk kos tinggi, kehadiran kesakitan, sejumlah kontraindikasi, dan risiko kesan sampingan dan komplikasi.

Peremajaan kulit wajah laser pecahan adalah prosedur kosmetik yang sangat berkesan yang menawarkan banyak kelebihan berbanding prosedur anti penuaan yang serupa. Walau bagaimanapun, penting untuk diingat bahawa kaedah ini bukan untuk semua orang dan mempunyai sejumlah had tertentu. Oleh itu, sebelum memutuskan penggunaan, anda perlu mendapatkan nasihat daripada pakar. Sebagai tambahan, untuk mengurangkan kemungkinan akibatnya, anda hanya perlu beralih ke klinik yang terbukti.